1. Inledning
Dessa
allmänna villkor reglerar avtalsförhållandet mellan Voyo och
kunden avseende tjänsten telefoni.
Beställning av tjänsten sker genom ifyllande och undertecknande av
formuläret "Skaffa Voyo" som tillhandahålls av Voyo. Avtal skall anses ha träffats först sedan
Voyo mottagit
och godkänt den beställningen samt att kunden anslutits
till Voyo.
2.
Tjänsten
Voyo
åtager sig att tillhandahålla tjänsten telefoni genom anslutning av
kunden via kunden mobil- eller bredbandstelefoni nummer. Voyo tjänsten gör det möjligt
för kunden att ringa till utland via mobilen under förutsättning att
kunden har en befintlig fungerande mobilabonnemang. Voyo ger inga
garantier på att tjänsten fungerar felfritt med alla mobiler. Det är
kundens ansvar att prova så att det går att ringa via Voyo med sin
mobil. Voyos åtaganden kan ändras till följd av förändring av
tillämpbara svenska och/eller internationella myndigheters
regleringar.
3.
Överlåtelse
Kunden
äger icke rätt att överlåta avtalet till annan utan skriftligt
medgivande från Voyo. Om kunden på något sätt ändrar sitt abonnemang
hos sin mobiloperatör som leder till nummerbyte skall detta omedelbart anmälas till
Voyo. I
annat fall kan kundens anslutning till Voyo komma att nyttjas av
obehörig person. Kunden är skyldig att ersätta Voyo för kostnader
orsakade av obehörigt nyttjande.
4.
Samtalsavgifter
Samtalsavgifter debiteras enligt vid varje tillfälle gällande
prislista. För separat beställd tilläggstjänst debiteras fasta
avgifter. Avgiftshöjning aviseras senast 30 dagar i förväg. Är
höjningen orsakad av motsvarande höjning av avgift från
underleverantör till Voyo, valutakursförändring, skatt eller
andra liknande omständigheter äger Voyo rätt att höja avgiften
med kortare varsel. Om avgiftshöjningen icke accepteras av kunden,
äger kunden rätt att skriftligen säga upp avtalet med verkan från
höjningens ikraftträdande.
Om
månadsfakturan överstiger Voyos utsatta kreditgräns av användning
äger Voyo rätt att stänga av tjänsten tills dess att fakturan är
betald.
5.
Betalningsansvar
Kunden
ansvarar för betalning av samtliga avgifter enligt detta avtal
avseende utnyttjande av kundens anslutning till Voyo. Om beställd
tjänst icke kan utnyttjas på grund av omständighet som är att
hänföra till kunden, befriar detta icke kunden från
betalningsansvar.
Samtalsavgiften debiteras månadsvis i efterskott genom specificerad
faktura. Eventuella fasta avgifter debiteras i förskott. Betalning
skall vara Voyo tillhanda senast den dag som anges på fakturan.
Om
kundens skuld överstiger gällande kreditbelopp, äger Voyo rätt
att, mellan ordinarie faktureringstillfällen, omgående begära
betalning av överskjutande belopp. Anslutningen kan komma att
stängas av i avvaktan på sådan betalning. Anslutningen kan också
komma att stängas av utan föregående avisering.
Vid
försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen till dess
full betalning erlagts. I förekommande fall utgår lagstadgad
påminnelseavgift och inkassoavgift. Vidare äger Voyo rätt att
tills vidare stänga av tjänsten till dess full betalning erlagts.
6.
Avbrott
Eventuella avbrott eller andra fel avseende tjänsten skall åtgärdas
av Voyo. För det fall Voyo icke åtgärdat ett fel i Voyos
nät inom skälig tid efter felanmälan, äger kunden rätt att
skriftligen säga upp avtalet. Vid sådan uppsägning skall Voyo
återbetala eventuella erlagda fasta avgifter för tiden efter
uppsägning. Härutöver äger icke kunden göra gällande några påföljder
vid avbrott eller andra fel.
För det
fall felet är att hänföra till kunden på grund av felaktig
kundutrustning, felaktig anslutning av utrustning, felaktig
användning eller liknande, gäller icke Voyos ansvar. I sådant
fall äger Voyo rätt att debitera kunden för uppkomna kostnader.
7.
Ansvarsbegränsning
Eventuellt skadeståndsansvar för Voyo omfattar icke ersättning
för indirekt skada såsom utebliven vinst eller nytta, minskad
produktion eller omsättning, förlust av data, skada på egendom,
hinder att uppfylla förpliktelser gentemot tredje man eller annan
följdskada samt skada som icke rimligen kunnat förutses av Voyo.
Voyo tar inte ansvar för fel på kundens utrustning t.ex.
mobiltelefon vid felkoppling till utlandet. I de fallen där kundens
utrustning inte fungerat ordentligt får kunden vända sig till
tillverkaren av den utrustning.
8.
Force Majeure
Voyo
skall vara befriat från skadeståndsansvar och andra påföljder om
fullgörande av åtaganden förhindras eller väsentligt försvåras av
omständighet som Voyo icke rimligen kunnat råda över eller
förutse (Force Majeure). Såsom befriande omständighet skall bland
annat anses myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering,
arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, fel i extern
teleförbindelse eller kundens hårdvara, allmän knapphet på transporter, varor eller energi,
eller annan liknande omständighet.
9.
Villkorsändring
Voyo
äger rätt att ändra dessa villkor tre månader efter att kunden
skriftligen aviserats om ändringen.
10.
Uppsägning
Uppsägning kan ske både skriftligen eller muntligen för att äga giltighet. Om kunden
dröjer med betalning mer än 15 dagar efter betalningspåminnelse,
inställer sin betalningar, inleder ackordsförhandlingar, försätts i
konkurs, träder i likvidation eller på annat sätt visar sig vara på
obestånd, äger Voyo rätt att med omedelbart verkan säga upp
avtalet. Säger kund upp avtalet sker icke, utöver vad som angetts i
punkten 6, någon återbetalning till kunden avseende fasta avgifter.
Efter det att kundens uppsägning av avtalet kommit Voyo tillhanda
stängs anslutningen till Voyo omedelbart.
11.
Tvist
Tvister
rörande tillämpningen eller tolkningen av detta avtal eller därmed
sammanhängande frågor skall avgöras av svensk domstol enligt svensk
lag. Lunds tingsrätt skall vara första instans. Eventuella anspråk
skall för att äga giltighet, framställas skriftligen utan oskäligt
dröjsmål, dock senast 90 dagar efter det att rätten till anspråket
uppstod.
|